English
Varia

De jueves a domingo reż. Dominga SotomayorDe jueves a domingo reż. Dominga Sotomayor
Ciekawostki z przestrzeni NH
02 kwietnia 2012
Dominga Sotomayor i Bárbara Álvarez o kryzysie chilijskiej rodziny

Dominga Sotomayor, młoda chilijska reżyserka do współpracy przy swoim pełnometrażowym debiucie De jueves a domingo (Thursday Till Sunday, 2012) zaprosiła jedną z najbardziej cenionych autorek zdjęć w splecionym ze sobą argentyńsko-urugwajskim środowisku filmowym. Bárbara Álvarez ma na koncie filmy znane nam doskonale z festiwali i kin, m.in.: debiut Urugwajczyków Juana Pablo Rebelli i Pablo Stolla 25 watów i ich kolejny film Whisky, El viaje hacia el mar Guillermo Casanovy, czy El custodio Rodrigo Moreno i La mujer sin cabeza Lucrecii Martel, przedstawicieli Nowego Kina Argentyńskiego. Jej wpływ na ostateczny efekt wizualny jest zawsze bardzo wyraźny.

Podobnie w filmie Domingi Sotomayor. To swoiste "kino drogi", opowieść o rodzinie, która wyrusza na kilkudniową wakacyjną przejażdżkę na północ Chile, prawdopodobnie ostatnią w ich wspólnym życiu, zapowiadającą rozstanie. Subtelna, osobista, pięknie sfilmowana przez Bárbarę Álvarez historia została wypełniona zwykłymi czynnościami, codzienną bliskością, która jednak z minuty na minutę staje się coraz bardziej melancholijna, znikająca, skazana na nieuchronny koniec. Odzwierciedleniem tego procesu jest przesuwający się za oknem, surowy chilijski krajobraz - wysuszony, prześwietlony słońcem, brunatno-piaskowy. Samochód sunie serpentynami szos, przedziera się przez szemrzące strumyki i kamienne dróżki między skałami, pokonuje pustynny płaskowyż. Wielkiemu otwarciu perspektywy nieustannie towarzyszy ciasnota wnętrza samochodu, w którym zderzają się niewypowiedziane uczucia dwójki rodziców, oglądanych z tylnego siedzenia przez przeczuwające kryzys dzieci, na przekór faktom pragnące zatrzymać czas.

Dominga Sotomayor (ur. 1985, Chile) po skończeniu studiów filmowych w 2007 roku założyła własną firmę producencką Cinestación. Wyreżyserowała kilkanaście krótkich metraży, prezentowanych i nagradzanych na międzynarodowych festiwalach. Jej pierwszy pełnometrażowy projekt De jueves a domingo (Thursday Till Sunday, 2012) brał udział w programie Cannes Cinéfondation Résidence 2010 oraz otrzymał wsparcie Hubert Bals Fund. Zdobył nagrodę dla najlepszego filmu w konkursie głównym ostatniego MFF w Rotterdamie oraz Work in Progress i nagrodę NCP-Holland na festiwalu BAFICI w Buenos Aires. Jej kolejny film Late To Die Young powstaje w ramach programów Jerusalem International Film Lab i Binger Filmlab oraz przy finansowym wsparciu, uzyskanym dzięki prestiżowej nagrodzie Sundance Institute - Mahindra Global Filmmaking Award.

Filmografia: Cessna (2005, kr.m.), Noviembre (2007, kr.m.), Debajo (Under, 2007, kr.m.), La montaña (The Mountain, 2008, kr.m.), Videojuego (Videogame, 2009, kr.m.), De jueves a domingo (Thursday Till Sunday, 2012).

Introducing the young Chilean filmmaker and her Cannes certified debut De Jueves a Domingo ("Satellite Voices")

Scenes from a marriage (MFF Rotterdam)

Thursday Till Sunday ("Variety")

Reżyserka zaprasza na film

Film De jueves a domingo Domingi Sotomayor weźmie udział w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty podczas 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2012
PWŚCPSN
161718 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›