English
Varia

Post tenebras lux reż. Carlos ReygadasPost tenebras lux reż. Carlos Reygadas
Selekcjonerzy z festiwali
29 majaa 2012
Urszula Śniegowska (Cannes 2012): Bez niespodzianek

Złota Palma dla Mistrza Hanekego. To decyzja bardzo bezpieczna i przewidywalna. Przepiękny film o miłości do końca, możliwej chyba tylko w kinie. To już druga Palma tego austriackiego reżysera i pierwszy przypadek, by Palma przypadła w odstępie trzech lat tej samej osobie (Haneke otrzymał ją za Białą wstążkę w 2009). Obecny w Cannes, postawny mężczyzna z twarzą okoloną siwą brodą, spotkany na jednym z bankietów, wzbudził moje całkowite poczucie uniżenia. Aczkolwiek trudno mi uznać, że ten sam człowiek kilkanaście lat temu zaszokował mnie Funny Games. Miłość to film prosty i piękny w swojej prostocie. Jego cała moc tkwi w niezwykłej umiejętności przekazania najprostszych uczuć. Żadnego mrugania do widza, żadnego przełamywania konwencji…

Wielkim rozczarowaniem dla prawdziwych kinomanów jest brak jakiegokolwiek wyróżnienia dla Leo Caraxa. Ale faktycznie, Carax i Haneke to ogień i woda. Trudno wyobrazić sobie żeby jury pod przewodnictwem Nanniego Morettiego uhonorowało jednocześnie tak odmienne wizje kina. Holy Motors to wielka uczta zmysłów i łamigłówka dla umysłu pełna intertekstualnych nawiązań i szalonych zagmatwań i gra z gatunkami filmowymi. Jak na reżysera stylu barokowego przystało Carax po latach milczenia przedstawia dzieło, które pod względem scenariusza można posądzać o grafomaństwo, bądź uznać za majstersztyk. Rzadko pojawiają się w kinie tak głębokie filozoficzne kwestie: pytanie o tożsamość, o ciągłość ludzkiego życia ujęte w tak bogatym (scenografia Jean Paula Gautiera) opracowaniu wizualnym. Oba filmy zobaczymy na ekranach. Holy Motors zakupiło do dystrybucji w Polsce Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Miłość - Gutek Film.

Cieszy także nagroda dla Carlosa Reygadasa. Choć jego film Post Tenebras Lux był skrajnie krytykowany jako chaotyczny i niezrozumiały, Meksykanina, który będzie miał retrospektywę na tegorocznym T-Mobile Nowe Horyzonty, wyróżniono właśnie za reżyserię.

W Quinzaine des Realisateurs najlepszy zdecydowanie film pokazano na początku festiwalu. Pisałam już o No - Jury Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Studyjnych, w którym zasiadała między innymi nasza Joanna Łapińska nie miało wątpliwości, że to jedyna propozycja w tej sekcji warta wypromowania w ambitnych kinach.

Jury Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych zwróciło natomiast uwagę na francuski dramat obyczajowy oparty na faktach z biografii młodziutkiego reżysera Rachida Djaidaniego, będącego pół-Murzynem a pół-Arabem. Związek Arabki z czarnoskórym stanowi dla jej (czterdziestu) braci niedopuszczalny mezalians. Ich reakcje zarejestrowane ruchomą, aktywną kamerą to pełne spektrum postaw Muzułmanów w dzisiejszym Paryżu. Obraz tchnie świeżością i przeraża jednocześnie konserwatyzmem i hipokryzją, których reżyser doświadczał osobiście, wychowując się w takiej właśnie mieszanej rodzinie.

Oczywiste były też nagrody dla debiutantów: Camera d'Or (nagroda dla najlepszego pierwszego filmu spośród wszystkich sekcji festiwalu) trafiła w ręce - a jakżeby inaczej?! - Benha Zeitlina za Beasts Of The Southern Wild znane nam już z Sundance. Fakt, że Cannes pokazało ten film niepremierowo i nagrodziło podwójnie (FIPRESCI także uznało Bestie... za najlepszy film sekcji Un Certain Regard) jest w moim przekonaniu dowodem na istnienie kategorii bezwarunkowego geniuszu i jego objawienie w osobie Benha. Ten niezwykły film już niedługo zobaczymy w polskich kinach dzięki Gutek Film.

Urszula Śniegowska,
dyrektorka artystyczna American Film Festival we Wrocławiu

Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2012
PWŚCPSN
161718 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
KalendariumIndeks filmówMój planKlub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›