English
Seanse
20 lipca, 15:45
27 lipca, 22:00
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
228
89
88
wyświetlanie: wszystkie
Upały
Dog Days / Hundstage
reż. Ulrich Seidl / Austria 2001 / 121’
napisy: polskie i angielskie

Obsada

Maria Hofstätter, Alfred Mrva, Erich Finsches, Gerti Lehner, Franziska Weiss, René Wanko, Claudia Martini, Victor Rathbone, Christian Bakonyi, Christine Jirku, Victor Hennemann, Georg Friedrich

nagrody

Venice IFF 2001 – Special Grand Jury Prize; Bratislava FF 2001 – Special Jury Prize, FIPRESCI Award; Gijón IFF 2001 – Best Feature, Best Actress; Bergen IFF 2002 – Jury Prize

Opis filmu

W lepkim, gęstym wakacyjnym powietrzu nawet pozornie miłe słowa nabierają cynicznego charakteru, a lejący się z nieba żar zdaje się roztapiać wszystkie zasady moralne. Na powierzchnię wydostaje się dotąd skrzętnie represjonowana przez kulturowe struktury chuć, agresja i gorycz. Przykazania savoir-vivre’u i dobre wychowanie ostatecznie odchodzą w niepamięć.

Seidl wykorzystuje plastyczną metaforę upałów, by pokazać korozję ukrytych za porządnickimi fasadami drobnomieszczańskich struktur, które poza publicznym okiem topią się jak kostka czekolady w spoconej dłoni. Bohaterowie irytują, niekiedy bywają odpychający. Ekranowa rzeczywistość jest gorzka i przykra. Starannie zacierane granice między fabułą i dokumentem czynią ten seans niewygodnym, a zarazem fascynującym. W świecie, gdzie człowiek człowiekowi wilkiem, nawet tak wyczekiwany w czasie upałów deszcz nie zmyje wszystkich win.

Opracowanie: Anna Tatarska

Informacje o reżyserze

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.

Filmografia

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

Opracowanie: Anna Tatarska

Stopka

reżyseria: Ulrich Seidl
scenariusz: Ulrich Seidl, Veronika Franz
zdjęcia: Wolfgang Thaler
montaż: Andrea Wagner, Christof Schertenleib
obsada: Maria Hofstätter, Alfred Mrva, Erich Finsches, Gerti Lehner, Franziska Weiss, René Wanko, Claudia Martini, Victor Rathbone, Christian Bakonyi, Christine Jirku, Victor Hennemann, Georg Friedrich
producent: Helmut Grasser, Philippe Bober
produkcja: Allegro Film Produktions, Österreichisches Filminstitut, ORF (Film/Fernsehabkommen), Filmfonds Wien, Land Niederösterreich
właściciel praw: Coproduction Office
polski dystrybutor: Gutek Film
nagrody: Venice IFF 2001 – Special Grand Jury Prize; Bratislava FF 2001 – Special Jury Prize, FIPRESCI Award; Gijón IFF 2001 – Best Feature, Best Actress; Bergen IFF 2002 – Jury Prize
język: niemiecki
barwa: kolor
Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2012
PWŚCPSN
161718 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›