English

Lav DiazLav Diaz
Aktualności
10 kwietnia 2012
Lav Diaz gościem i jurorem 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Filipińczyk Lav Diaz, czołowy obok Brilliante Mendozy przedstawiciel i "duchowy ojciec" Nowego Kina Filipińskiego, eksperymentator i wizjoner, którego filmy porównywane są z twórczością mistrzów: Béli Tarra, Theo Angelopulosa czy Jonasa Mekasa, będzie gościem i jurorem Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

Diaz nie tylko reżyseruje i pisze scenariusze swoich filmów, jest także ich producentem i autorem zdjęć. Zajmuje się pisaniem poezji, komponowaniem muzyki, a nawet projektowaniem mody, bywa aktorem. Okrzyknięto go następcą innego wielkiego Filipińczyka - Lino Brocki, porównywany jest do Ishmaela Bernala, Mike de Leona czy Peque Gallagi, którzy w swoich autorskich filmach pokazywali trawiące filipińską społeczność bolączki. Diaz debiutował w 1998 roku filmem The Criminal of Barrio Concepcion. Następnie zrealizował filmy: Burger Boys (1999), Batang West Side (2001), Evolution of a Filipino Family (2004), Heremias (2006), Death in the Land of Encantos (2007), Melancholia (2008), Purgatorio (2009). Specjalizuje się w monumentalnych filmowych eposach, trwających po sześć, osiem godzin, w gatunku przez Francuzów nazywanym film fleuve - filmem-rzeką. Pewny siebie, nieskrępowany narzuconymi ograniczeniami, Diaz od lat fascynuje twórczą wolnością. Krytycy zwracają uwagę na charakterystyczną, symboliczną wyobraźnię reżysera, na medytacyjną atmosferę jego filmów tworzoną przez poetyckie czarno-białe zdjęcia.

W programie sekcji "Panorama" znajdą się dwa najnowsze filmy Lava Diaza: Century of Birthing (Siglo ng pagluluwal, 2011, 355 min.) oraz Florentina Hubaldo, CTE (2012, 360 min.).

Florentina Hubaldo, CTE to remake filmu Diaza Agonistes, Myth of a Nation z 2009 roku, filozoficzny dramat, osadzony w niełatwej filipińskiej rzeczywistości, poświęcony psychologicznym skutkom kolonializmu, korupcji, niesprawiedliwości i nędzy, opowieść o dwóch biednych robotnikach, którzy opuszczają miasto w poszukiwaniu skarbu. Metaforą sytuacji filipińskiego społeczeństwa staje się tu CTE - przewlekła traumatyczna encefalopatia, choroba kojarzona z boksem i zapasami. Może nią zaowocować poddawanie się uderzeniom i kontuzjom nawet mniej groźnym niż wstrząs mózgu. Choroba objawia się bólami głowy, utratą pamięci, napadami agresji i depresją, może ujawnić się wiele lat po wywołującym ją wypadku.


Florentina Hubaldo, CTE reż. Lav Diaz

Z kolei Century of Birthing Diaz poświęca sztuce, w szczególności roli artysty we współczesnym, zdominowanym przez fundamentalizmy świecie. To dwie pozornie niezwiązane ze sobą historie. Bohaterem pierwszej jest Homer, filmowiec przez lata pracujący nad zakończeniem swojego ostatniego dzieła, wciąż niezadowolony z rezultatu, całe swoje życie podporządkowujący Sztuce. Druga opowiada o chrześcijańskiej wspólnocie na filipińskiej prowincji, o grupie młodych kobiet i ich charyzmatycznym liderze ojcu Turbico. Diaz wkłada w usta Homera długie monologi poświęcone naturze kina, portretuje obu mężczyzn w kontemplacyjnych ujęciach, uwypukla ich skomplikowane osobowości, uwięzione w romantycznej koncepcji twórcy i proroka. Obaj są oddani własnym bogom, obaj mają wiernych, obsesyjnie wpatrzonych w nich uczniów. Krytycy nie wahają się przyznać, że Century of Birthing wydaje się najbardziej urzekającym filmem reżysera, jego osobistym wyznaniem.


Century of Birthing reż. Lav Diaz

Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2012
PWŚCPSN
161718 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›