English
Program 2012

Witold GierszWitold Giersz
Książki filmowe na festiwalu

Joanna Prosińska-Giersz, Jerzy Armata: Witold Giersz - malarz ekranu

Pierwsza monografia wybitnego - i niezwykle oryginalnego - artysty, mistrza nie tylko polskiej, ale i światowej animacji. Witold Giersz zrealizował blisko pół setki filmów, za które otrzymał ponad sześćdziesiąt nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Cork, Honolulu, Oberhausen, Paryżu, Teheranie, Turynie, Krakowie i Poznaniu. Pierwsze filmy Giersza były realizowane tradycyjną metodą rysunkową, przełomem okazał się Mały western, pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia "dużego" westernu, w którym - zafascynowany kolorem jako tworzywem filmowym - porzucił ją na rzecz tzw. ruchomego malarstwa, które od tego czasu zaczęło dominować w jego twórczości. Zaczął malować na celuloidach, ożywiając swobodną plamę barwną, co przyniosło znakomite efekty (m.in. Czerwone i czarne, Koń, Pożar).

Książka poświęcona Gierszowi, towarzysząca retrospektywie jego filmów podczas festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu, składa się z czterech części: eseju poświęconego jego twórczości pióra Jerzego Armaty, obszernej rozmowy z artystą, wypowiedzi innych filmowców zafascynowanych jego kinem oraz dokumentacji artystycznego dorobku (biofilmografia, nagrody, bibliografia). Książka jest bogato ilustrowana (fotografie, rysunki, kadry z filmów, projekty plastyczne - w większości z archiwum artysty).

Witold Giersz - malarz ekranu to kolejne wydawnictwo towarzyszące - przygotowywanym przez Jerzego Armatę - retrospektywom twórczości mistrzów polskiej animacji prezentowanym na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty we Wrocławiu (do tej pory ukazały się monografie Alexandra Sroczyńskiego, Piotra Dumały, Daniela Szczechury i Mariusza Wilczyńskiego).


Książka powstała we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym


Michel Chion: Audio-wizja 

Audio-wizja to pierwsze polskie tłumaczenie przełomowej książki o relacjach między dźwiękiem i obrazem. Autor wprowadza własną terminologię i sięga do przykładów od Tarkowskiego przez Chaplina i hollywoodzki mainstream. Główne zagadnienia to: projekcja obrazu na koncepcję dźwięku, trzy tryby słuchania filmu, scena audiowizualna, realne i odtwarzane, fantom audiowizualny, telewizja, wideo art i teledysk. Michel Chion nie tylko posiada dyplom z filmoznawstwa, ale i komponuje muzykę konkretną. Wykłada na Universitè de Paris, publikuje w "Cahiers du Cinèma" i serii "BFI Classics", wydał liczne książki o dźwięku oraz monografie Kubricka czy Lyncha. Co najważniejsze jednak, posiadł dar pisarstwa lekkiego, przystępnego i logicznego, co czyni jego książkę atrakcyjną dla szerokiego kręgu odbiorców.

Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2012
PWŚCPSN
161718 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
KalendariumIndeks filmówMój planKlub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›