Nowe Horyzonty Języka Filmowego już od czterech lat ukazują kulisy formy filmowej i ujawniają tajniki warsztatu poprzez pokazy, prelekcje i spotkania z twórcami. Po montażu, zdjęciach i scenografii przyszła kolej na dźwięk. 10 starannie dobranych i specjalnie na festiwal sprowadzanych filmów pokazuje kluczowe problemy klasycznego i współczesnego traktowania tej warstwy. Wyjątkowo programowi NHJF będzie towarzyszyła polska premiera przełomowej książki Audio-wizja francuskiego kompozytora i filmoznawcy, Michela Chiona.
Sekcję otworzy arcydzieło Jacquesa Tati, Play Time z wieloma dźwiękowymi gagami i anegdotami. Wyjątkowo też pokazane będą dwa filmy z lat 80., alegoryczne polskie SF Golem Piotra Szulkina i kultowy film o industrialu zderzonym z muzakiem, Decoder Muschy i Klause Maecka - oba z udziałem twórców. Do Wrocławia przyjadą również: Jonathan Weiss, autor awangardowej Wystawy potworności na podstawie J. G. Ballarda (autora Crash) oraz Ghassan Salhab, libański reżyser tajemniczej Góry. W filmach tych dyskutowane będą: asynchroniczny montaż obrazu i dźwięku, rola odgłosów spoza kadru. W innych z kolei ujawnią się: akuzmonium (Pontypool Bruce McDonalda), szum fundamentalny (Niewinność Lucile Hadzihalilovic), perspektywa słyszenia (Tu... albo tam? Siu Pham), voice over i naturalny ambient (Odgłosy robaków... Petera Liechtiego). Wreszcie ostatnim szczególnym pokazem będzie Róża Wojtka Smarzowskiego z udziałem wielokrotnie nagradzanego reżysera dźwięku, Jacka Hameli.