Opis filmuEksperymentalny dokument badający niezauważany na co dzień obszar kultury wizualnej – obrazy rejestrowane kamerami przemysłowymi. Skompilowany z fragmentów nagrań z kamer znajdujących się w miejscach użytku publicznego, zdjęć z radarów, skanów mózgu czy USG, ciąży, pokazuje czarno-biały, neofuturystyczny świat przypominający filmy science fiction. Niestety, jest to zarazem science fact. Nieustanna rejestracja wideo narzuca nam modele konformistycznych zachowań, zdrowych ciał, wyznacza granice anomalii, podejrzeń i ukrytego ryzyka. Nasze zachowania w przestrzeni publicznej są pod stałą kontrolą, a każde, nawet najbardziej banalne zachowanie odbiegające od normy (jak na przykład zbyt długie stanie w jednym miejscu i jedzenie kanapki) jest rejestrowane jako podejrzane. Podobnie każdy zeskanowany element ciała niemieszczący się w normie staje się medycznym zagrożeniem. Funkcjonujemy w Panoptykonie – mówi Palm w swoim wizjonerskim traktacie o kontroli, jaką System rozciąga nad nami poprzez wszechstronną rejestrację. Równocześnie stawia pytania o implikacje tej nieustannej inwigilacji i o wizję przyszłości, jaka czeka nas w świecie zautomatyzowanej sfery wizualnej. Opracowanie: Ewa Szabłowska Informacje o reżyserzeMichael Palm Urodzony w 1965 roku austriacki reżyser, montażysta, kompozytor i teoretyk filmu. Publikuje teksty o teorii filmu i kina. Wykłada na Uniwersytecie Wiedeńskim, w Wyższej Szkole Technicznej w Wiedniu oraz Akademii Muzycznej i Teatralnej w Wiedniu. Wybrana filmografia 2001 Sea Concrete Human (short) 2004 Edgar G. Ulmer – The Man Off-screen (doc.) 2006 The Mozart Minute (doc., short) 2009 Laws of Physics (short) 2009 Body Trail (short) 2011 Low Definition Control – Malfunctions # 0 (doc.)
Opracowanie: Ewa Szabłowska |
Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec 2012
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
|