Opis filmuBitnikowski poemat o wielu równoległych, acz nieuchronnych końcach. Oglądamy ostatni dzień z życia szóstki ludzi, którzy właśnie mają popełnić samobójstwo: dosłownie lub metaforycznie. Jednak pojawiające się w pierwszych kadrach opary atomowego grzyba i sączący się zza niego głos narratora nie pozostawiają wątpliwości: czekamy tu na „wielkie samobójstwo ludzkiego gatunku”. Półżywych, półmartwych niedoszłych samobójców toczy symptomatyczna dla całego społeczeństwa choroba: konsumpcyjne odczłowieczenie, zimnowojenny paranoiczny strach i przeraźliwa alienacja. Maclaine swoją nerwową, naspeedowaną narracją, apokaliptycznymi obrazami i posępnym nastrojem wprowadzał współczesnych mu widzów w stan histerycznego szoku. Opracowanie: Ewa Szabłowska Informacje o reżyserzeChristopher Maclaine Mieszkający w latach 40. i 50. w San Francisco poeta-bitnik, nakręcił w swoim życiu tylko cztery filmy, zanim jego umysłem na dobre zawładnęła amfetamina. Wszystkie uznawane są za arcydzieła amerykańskiej awangardy filmowej. Najdłuższy z nich to Koniec, pierwszy amerykański film z bombą atomową w tle; o dekadę wcześniejszy od dzieł Stanleya Kubricka, Jacka Arnolda i Sidneya Lumeta. Filmografia 1953 Koniec / The End (short) 1953 Scotch Hop (short) 1957 The Man Who Invented Gold (short) 1958 Beat (short) Opracowanie: Ewa Szabłowska |
Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec 2012
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
|