ObsadaRichard Gere, Brooke Adams, Sam Shepard, Linda Manz, Robert J. Wilke nagrodyThe Academy Awards 1979 – Oscar za najlepsze zdjęcia / Oscar for best cinematography; Cannes IFF 1979 – Złota Palma dla najlepszego reżysera / Golden Palm for best director Opis filmuW porównaniu z Badlands, Niebiańskie dni to dzieło o większym rozmachu produkcyjnym, estetycznym i symbolicznym. Pieniądze od Paramount Pictures pozwoliły na zatrudnienie wielu statystów do scen zbiorowych, nagrodzony Oscarem operator Néstor Almendros wyczynia cuda z oświetleniem i szerokimi ujęciami, a biblijne korzenie fabuły są aż nadto oczywiste. Mieszkający na pustkowiu farmer szykuje się do żniw i zatrudnia rzesze robotników. Wśród nich jest para, która obmyśla plan zdobycia wielkich pieniędzy – kobieta wyjdzie za ciężko chorego pracodawcę i odziedziczy po nim fortunę. Malick komplikuje sytuację jak w rasowym melodramacie, tworząc epicką przypowieść o miłości, namiętności, zbrodni i grzechu. Pod względem moralnego ciężaru jego film można postawić obok Starego Testamentu – emocje powodują trzęsienie ziemi, gniew ma siłę tsunami, a każdemu ruchowi bohaterów towarzyszy przeczucie nieuchronnej zagłady. Opracowanie: Błażej Hrapkowicz Informacje o reżyserzeTerrence Malick Amerykański reżyser, scenarzysta i producent filmowy urodzony w 1943 roku w Waco (Teksas) lub w Ottawie (Illinois) – źródła podają zamiennie oba miejsca. Jako dziecko często spędzał wakacje na farmie – echa tych doświadczeń można dostrzec w jego filmach. Ukończył filozofię na Harvardzie i zdał na studia doktoranckie do Magdalen College w Oxfordzie. Opuścił uczelnię przed obroną doktoratu (o Heideggerze), wrócił do Stanów Zjednoczonych i został dziennikarzem – jego artykuły pojawiały się w takich pismach, jak „Life”, „Newsweek” czy „The New Yorker”. Potem uczył filozofii w Massachusetts Institute of Technology, gdzie zapisał się również na kurs filmowy. W 1969 roku dostał się na studia do American Film Institute’s Center for Advanced Studies. Naukę opłacał, poprawiając scenariusze do takich filmów, jak Deadhead Miles (reż. Vernon Zimmerman), Brudny Harry (reż. Don Siegel) czy Jedźmy przed siebie (reż. Jack Nicholson). Po ukończeniu studiów dostał pierwszą pracę jako scenarzysta – napisał skrypt do filmu Z własnej kieszeni Stuarta Rosenberga z Paulem Newmanem i Lee Marvinem w rolach głównych. Po ukończeniu swojego drugiego filmu – Niebiańskich dni – przeniósł się do Francji, gdzie przez 20 lat mieszkał odcięty od świata filmowego. Wrócił dopiero w 1998 roku wraz z dziełem Cienka czerwona linia. Każdy jego film spotykał się z dużym uznaniem krytyki. Badlands zdobył główną nagrodę na festiwalu w San Sebastián, Niebiańskie dni – Złotą Palmę dla najlepszego reżysera w Cannes, Cienka czerwona linia – Złotego Niedźwiedzia w Berlinie i siedem nominacji do Oscara. Również jego najnowsze dzieło, Drzewo życia, nagrodzono Złotą Palmą na tegorocznym festiwalu filmowym w Cannes. Reżyser od lat konsekwentnie unika kontaktów z prasą (ostatniego wywiadu udzielił w latach 70.), nie promuje swoich filmów, nie odbiera nagród, trudno nawet znaleźć w internecie jego aktualne zdjęcie. Najnowsze dzieło amerykańskiego twórcy, roboczo nazywane Untitled Terrence Malick Project, jest obecnie na etapie postprodukcji. Filmografia 1969 Lanton Mills (kr. m. / short) 1973 Badlands 1978 Niebiańskie dni / Days of Heaven 1998 Cienka czerwona linia / The Thin Red Line 2005 Podróż do Nowej Ziemi / The New World 2011 Drzewo życia / The Tree of Life Opracowanie: Błażej Hrapkowicz Stopka
|
Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec 2012
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
|