ObsadaAngelin Preljocaj, Ballet Preljocaj, Karlheinz Stockhausen Opis filmuPierwsza część dyptyku o balecie, druga, Eldorado - Sonntags Abschied (druga jest prezentowana w sekcji dokumenty/eseje). Starcie gigantów: kompozytora Karlheinza Stockhausena i choreografa Angelina Preljocaja. Niemiecki muzyk był wizjonerem XX w., autorem 313 utworów i 10 tomów tekstów z zakresu m.in. muzyki serialnej, elektroakustycznej, procesualnej, intuitywnej, globalistycznej. Albański choreograf wyraźnie nie ma kompleksów wobec dźwięków Stockhausena, w końcu jest uczniem Merce'a Cunninghama i Karin Waehner, a na koncie ma Grand Prix National i Victoire de la Musique za Romeo i Julię (Prokofiew), reinterpretacje baletów rosyjskich w Weselu i Święcie wiosny (Strawiński), wreszcie Helikopter ze Stockhausenem. Kamera Oliviera Assayasa precyzyjnie dokumentuje żmudną, wyczerpującą pracę, pojedyncze ruchy, postękiwania, rytmy, jęki, układy, westchnienia. Powoli odsłaniają się kolejne warstwy: kostiumy, konstelacje, gesty. Widz już może wyczuć chemię unoszącą się w powietrzu, mimo że (a może właśnie dlatego że) nie ogląda gotowego spektaklu, jedynie interesujące rozmowy twórców, gdzie Stockhausen wykłada teorię wielowarstwowości, a Preljocaj dorzuca swoje impresje i interpretacje. Jan Topolski Informacje o reżyserze
Stopka
|
Moje NH
Strona archiwalna 12. edycji (2012 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec 2012
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
|